Könyv – Dr. Kiss Zoltán: A kultúra és a tömegkommunikáció jogi szabályai (Főiskolai tankönyv) – Budapest 2002

A kultúra és a tömegkommunikáció jogi szabályai (Főiskolai tankönyv)
+ 219 pont

A kultúra és a tömegkommunikáció jogi szabályai (Főiskolai tankönyv)

Dr. Kiss Zoltán

Budapest, 2002

Kötés: papír / puha kötés , 384 oldal

Minőség: hibátlan, olvasatlan példány

Kategória: Állam-, jogtudomány

Ez a könyv jelenleg nem elérhető nálunk. Előjegyzéssel értesítést kérhet, ha sikerül beszereznünk egy hasonló példányt. Az értesítő levél után Önnek meg kell rendelnie a könyvet.

Fülszöveg
ELŐSZÓ A köztudatba, a köznyelvbe mára lassanként beépült a „kulturális jog" kifejezés, illetve gyűjtőkategória, amit az is erősít, hogy időközönként megjelennek cikkek és más kiadványok ezzel a címmel, azonkívül meghatározott képzési formákban az oktatásba is kötelezően beépült ez a tantárgy. Mindez arra enged következtetni, mintha a kulturális jog egy önálló jogág lenne. Valójában azonban kulturális jog nem létezik, legalább is nincs abban az értelemben, hogy lenne a kultúrával kapcsolatban egy olyan, jól körülhatárolható, egységes jogelvekre és dogmarendszerre épülő jogág, mint amilyen a magánjog (polgári jog), a büntetőjog, az eljárásjogok és így tovább. A kulturális jog fogalmának, tárgykörének a meghatározása azért sem könnyű feladat, mert magának a kultúrának, a kulturális életnek a körvonalai sem tisztázottak. A kultúra ugyanis - legtágabb értelemben - az emberiség által létrehozott anyagi és szellemi értékek összességét jelenti. Szűkebb (és az általunk is használt) értelemben pedig a kultúra a művelődésnek valamely területe, illetve valamely korszakban, valamely népnél való megnyilvánulása. Valószínűleg akkor járunk a legközelebb a megoldáshoz, ha a kulturális jogot a kulturális igazgatás fogalmából, pontosabban a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) és a helyi önkormányzatok ágazati hatáskörébe, felelősségi körébe tartozó feladatokból vezetjük le. Tulajdonképpen ez is meglehetősen bizonytalan terep, mivel ezt sem tekinthetjük állandónak, örökkévalónak. Példának okáért a médiatörvény hatálybalépéséig a teljes audiovizuális szektor a művelődési tárca alá tartozott, míg a műemlékvédelem (kulturális örökség védelme) 1998-ban került át az NKÖM-hez. Vissza FÜLSZÖVEG Ez a könyv részletesen tárgyalja a kulturális terület és a kommunikáció - 2006 augusztusában hatályos - jogi szabályozását és intézményrendszerét, lehetőséget adva ezáltal a hallgatóknak és a téma iránt érdeklődőknek arra, hogy minden szükséges információhoz hozzájussanak, amit másképpen csak igen nagy mennyiségű és nehezen olvasható joganyag alapján tudnának megismerni. A kulturális jog keretében a szerző a kulturális igazgatáshoz, vagyis a kultúra hagyományos ágaihoz (művészetek, audiovizuális ügyek, közművelődés, közgyűjtemények, levéltárak, örökségvédelem) kapcsolódó jogi normákat és szabályrendszert ismerteti. Mindezeken túl, a kötet körbejárja a kulturális tevékenységek finanszírozási és közteherviselési szabályait, és összefoglalja a szerzői jog alapjait, amelyek a művészeti élet szempontjából meghatározó jelentőségűek. A kommunikáció jogi szabályozását a következő felépítésben tárgyalja a kötet: sajtójog, hírügynökségi tevékenység, reklámjog, médiajog és „internetjog". Ez utóbbi a domain-nevek rendszerét, internet-szolgáltatók felelősségét, elektronikus aláírást, elektronikus kereskedelmet, elektronikus információszabadságot és elektronikus ügyintézést foglalja magában. Vissza TARTALOM Bevezetés 7 I. rész. A kultúra jogi szabályozása 1. A kultúra és a tömegkommunikáció jogi szabályozásának általános kérdései 11 2. A kultúra állami és önkormányzati igazgatásának szervezetrendszere és jogi szabályozása 22 3. A művészeti ügyek jogi szabályozása 36 4. Az audiovizuális ügyek jogi szabályozása 47 5. A közművelődés jogi szabályozása 82 6. A közgyűjtemények jogi szabályozása 94 7. A kulturális örökség védelmének jogi szabályozása 130 8. A kulturális tevékenységek és szervezetek finanszírozása 167 9. A kulturális tevékenységek és szervezetek közteherviselési szabályai 190 10. A szerzői jogok és a kapcsolódó jogok szabályozása 215 II. rész. A tömegkommunikáció jogi szabályozása 11. A sajtójog szabályai 257 12. A hírügynökségi tevékenység jogi szabályozása 268 13. A rádiózás és a televíziózás jogi szabályozása 277 14. A reklámtevékenység jogi szabályozása 306 15. Az internet jogi szabályai 319