Könyv – Basel Péter; Eszik Zoltán (szerk.): A felnőttoktatás kutatása – Német Népfőiskolai Szövetség 2001

A felnőttoktatás kutatása
+ 269 pont

A felnőttoktatás kutatása

Basel Péter; Eszik Zoltán (szerk.)

Német Népfőiskolai Szövetség, 2001

Kötés: papír / puha kötés , 256 oldal

Minőség: jó állapotú antikvár könyv

Leírás: újszerű, szép állapotban

Kategória: Pedagógia

Ez a könyv jelenleg nem elérhető nálunk. Előjegyzéssel értesítést kérhet, ha sikerül beszereznünk egy hasonló példányt. Az értesítő levél után Önnek meg kell rendelnie a könyvet.

Fülszöveg
1998. áprilisában került sor az első magyarországi konferenciára, amely a felnőttoktatás kutatásával foglalkozott. A konferencián részt vettek mindazon intézmények, amelyeknek valamilyen kapcsolata van a felnőttoktatással. Képviselőik beszámoltak a felnőttoktatáshoz kapcsolódó kutatásokról, felmérésekről, illetve az ezekhez kapcsolódó tevékenységekről. Természetesen messze nem volt teljes a kép, hiszen nagyon kevés ismeretünk volt és van arról, hogy ezen a téren pontosan hol és mi történik az országban. Az Európához közelítő Magyarországon aránytalanul kevés tudományos kutatás folyik a felnőttoktatás különböző témáiban és ez a terület a különben sem előkelő helyet elfoglaló oktatásügy prioritáslistájának az utolsó helyén szerepel. A Német Szövetségi Köztársaságban a Német Felnőttoktatási Intézet (DIE) a felnőttoktatási kutatások vezető intézménye. Itt folynak alapkutatások, ez az intézet gyűjti a felnőttoktatásra vonatkozó statisztikákat és információkat, továbbá a felhasználók, tehát a legkülönbözőbb művelődési és képzési helyek igénye szerint továbbképzéseket és konferenciákat szervez. A DIE tevékenysége jelzi, hogy Németország milyen jelentőséget tulajdonit a felnőttoktatásnak a gazdasági és társadalmi fejlődés és az igazi demokrácia megvalósítása érdekében. Nemcsak a szakmai át- és továbbképzésre vonatkozó területek tartoznak az intézet kompetenciájába, hanem az úgynevezett általános felnőttoktatás, mint például a környezetvédelemmel, egészséges életmóddal, az idősek és hátrányos helyzetűek tanulásával, a funkcionális analfabétizmussal és sok más szociális és gazdasági szempontból egyaránt fontos kérdéssel foglalkozó téma is. Kiadványunk végén közreadjuk a DIE kiadásában közzétett dokumentumot, amely a felnőttoktatás és a továbbképzés kutatásával foglalkozik. Hasonló európai intézmény az angliai Országos Felnőttoktatási Intézet (NIACE), amely sok egyéb terület mellett a hátrányos helyzetűek és a nők képzésének kutatásában ért el jelentős eseményeket. Mindkét intézmény rendszeresen ad ki a felnőttoktatással foglalkozó folyóiratot és számos elméleti és gyakorlati kérdéssel foglalkozó kiadványt. A dunaújvárosi konferencia mérföldkő lehet abban az igyekezetben, hogy Magyarország ezen a téren is felzárkózzon Európa mögé. Bár a konferenciára rányomta a bélyegét az azóta is készülő Felnőttképzési törvény előkészítése, amely szinte kizárólag a szakmai át- és továbbképzés területével foglalkozik. Több előadás és hozzászólás érintette az általános felnőttoktatás kérdéseit, és ezzel is felhívta a figyelmet arra, hogy a két terület egymástól elválaszthatatlan. A konferencia óta, e kiadvány megjelenéséig, tehát 2001. márciusáig nem sikerült összegyűjtenünk az ott elhangzott összes fontos előadást és hozzászólást, és nem sikerült a konferencia folytatását sem megszervezni. Mindazonáltal úgy gondoljuk, hogy a meglévő anyagok dokumentum jellegű közzététele hozzájárulhat ahhoz, hogy a tanácskozás pozitív eredményei ne merüljenek feledésbe és többek számára hozzáférhetővé váljanak, továbbá legyen egy kiindulópont a további kutatások és eszmecserék folytatásához.A SOROZATSZERKESZTŐ ELŐSZAVA 7HÁMORI JÓZSEF MINISZTER LEVELE 8A KONFERENCIA MEGNYITÓJA 10TANULMÁNYOKEszik Zoltán:TISZTA AMERIKA 13Polónyi István:AZ ÉLETEN ÁT TÖRTÉNŐ TANULÁS HELYZETE ÉS A TOVÁBBLÉPÉS LEHETŐSÉGEMAGYARORSZÁGON 27Kozma Tamás:NEGYEDIK FOKOZAT? 65Harangi László:A GYAKORLATI KUTATÁS PARADIGMÁJA A DEBRECENI REGIONÁLISMUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTBAN 71Tót Éva:A KÉPZÉSI PIAC NÉHÁNY JELLEMZŐJE 85Feketéné Szakos Éva:A KONSTRUKTIVIZMUS NÉHÁNY ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGE A MAI HAZAIANDRAGÓGIÁBAN 93Juhász Erika:AZ ANDRAGÓGIA OKTATÁSA ÉS KUTATÁSA A MAGYAR FELNŐTTOKTATÁSBAN 105Zsumbera Árpád:TANULÓ TÁRSADALOM FALVAKBAN? 119Kálmán Anikó:ANDRAGÓGIAI KÉPZÉS ÉS KUTATÁS A KLT BÖLCSÉSZET TUDOMÁNYI KARÁN 127Kovács Ilma:TÁVOKTATÁSI KUTATÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉS SZOLGÁLATÁBAN 139Györgyi Zoltán:KARRIER-TANÁCSADÁS AZ OKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN 147Gyenes Zsuzsa:A BUDAPESTI NYELVISKOLÁK 161Magyar Edit:SZAKTUDÁS - MINŐSÉG - MORÁL 165Németh Balázs:MÚLT ÉS JÖVŐ. A TÖRTÉNETSZEMLÉLET FELNŐTTKÉPZÉSI PARADIGMÁJA 169Szabó Gyula:VALLÁSKULTÚRA ÉS FELNŐTTOKTATÁS 173Prof.(H) Dr. Heribert Hinzen:TOVÁBBKÉPZÉSI ATLASZ MAGYARORSZÁGON 177WlLHELM FlLLAAZ OSZTRÁK NÉPFŐISKOLÁK SZÖVETSÉGÉBEN FOLYÓ KUTATÁSOK 183Eszik Zoltán:GONDOLATOK A FELNŐTTKÉPZÉS-KUTATÁS HELYZETÉRŐLA DUNAÚJVÁROSI KONFERENCIA UTÁN 191A BESZÁMOLÓK REZÜMÉI 193A KONFERENCIA PROGRAMJA ÉS A RÉSZTVEVŐK LISTÁJA 211MELLÉKLETMEMORANDUM A FELNŐTTOKTATÁS ÉS TOVÁBBKÉPZÉS KUTATÁSÁRÓL 225PREFACE OF THE SERIES EDITOR 249VORBEMERKUNG DES HERAUSGEBERS DER REIHE 252