Könyv – Martonné Tamás Márta; Sallay Hedvig; Perge Judit: Pályaválasztás és szelekció - A szociometriai módszer alkalmazása alsó és középfokú oktatási intézményekben – ELTE 1988

Pályaválasztás és szelekció - A szociometriai módszer alkalmazása alsó és középfokú oktatási intézményekben
+ 59 pont

Pályaválasztás és szelekció - A szociometriai módszer alkalmazása alsó és középfokú oktatási intézményekben

Martonné Tamás Márta; Sallay Hedvig; Perge Judit

ELTE, 1988

Kötés: papír / puha kötés , 96 oldal

Minőség: jó állapotú antikvár könyv

Leírás: megkímélt, szép állapotban

Kategória: Gyermekpszichológia

Ez a könyv jelenleg nem elérhető nálunk. Előjegyzéssel értesítést kérhet, ha sikerül beszereznünk egy hasonló példányt. Az értesítő levél után Önnek meg kell rendelnie a könyvet.

Fülszöveg
Pályaválasztás és szelekció Az iskolapszichológus munkaköri feladatai közé tartozik a tehetséggondozás a pedagógusokkal való együttműködésben. A pályaválasztási orientáció felmérése, és közreműködés a pályaválasztási tanácsadásban. Hazánkban is kialakult a pályaválasztási tanácsadás pszichológiai szemléletmódja. Eredménye „az egységes és logikus pályaválasztási tényezőrendszer, melynek központi rendező elve az adott pályák és a pályaválasztó egyén egybevetésénél és értékelésénél a konkrét munkatevékenységből, az adott társadalmi környezetből és a személyiségből mint szervezett és dinamikus egységből való kiindulás” (Rókusfalvy). A továbbiakban azokat a teszteket ismertetem, melyek a pályaválasztási szaktanácsadásban általánosan elfogadottak, s melyeket az osztályok vizsgálata során felhasználtam. A szociometriai módszer… Az iskolapszichológus és a pedagógusok számára alapvető feladat az iskolai osztályok megismerése, az osztályokban kialakult társas mező és viszonyok feltérképezése – hiszen számos esetben ezáltal nyerhetünk támpontokat konfliktusok megoldásához, pedagógiai helyzetteremtésekhez és egyéb problémás esetek tisztázásához. A módszer népszerűsége talán azzal magyarázható, hogy rendkívül szemléletes formában vetíti elénk egy-egy közösség belső, informális struktúráját, a tagok között kialakult szimpátia-antipátia viszonyokat. Ezek a vonzalmi szálak a közösség életében meghatározó, néha pedig döntő szerepet játszanak, befolyásolva mind a közösség tagjainak iskolai teljesítményét, előmenetelét, mind pedig értékrendjét, vagy akár osztálytermi közérzetét. Nem csupán a beavatkozásnál jelenthetik az első lépést, hanem a pedagógusi közösségformáló munka sikerességének is mutatójaként szerepelnek, mivel a szociometria időszakonkénti fölvétele tájékoztat az informális kapcsolatok változásáról.Tartalomjegyzék:Martonné Tamás Márta: Pályaválasztás és szelekció Bevezetés Mentális képességet vizsgáló eljárások Az iskolai szelekciós mechanizmus megnyilvánulásai Pályaválasztási munka Esetismertetések Összegzés Mellékletek – táblázatok Sallay Hedvig – Perge Judit: A szociometriai módszer alkalmazása alsó- és középfokú oktatási intézményekben A szociometriai módszer általános jellemzése A Mérei-féle többszempontú szociogram A szociogram fölrajzolása A szociometriai pozíciók értelmezése A gyakorisági táblázat Szociometriai mutatók Két példa Összegzés Irodalom